Returer | MQ MarQet

ÅNGERRÄTT / KÖP ONLINE

Du som kund har alltid rätt till 14 dagars ångerrätt från den dagen varan/varorna är uthämtade när du handlar från marqetstores.se. Vi erbjuder från och med 200521 dessutom 30 dagars öppet köp. Vill du ångra ditt köp måste du meddela oss detta. Meddelandet måste klart och tydligt ange vilket köp det rör sig om och att du ångrar köpet. Vi skickar med en retursedel i paketet, tillsammans med varorna. Om du vill kan du använda den blankett som Konsumentverket tagit fram, du hittar blanketten HÄR.

Om du utnyttjar din ångerrätt får du själv stå för kostnaden för returfrakten på 49 kronor (observera att kostnaden för returfrakt är 90 kr om du köpt din vara under vår konkurs). Om du vill kan ångerrätten utnyttjas genom att lämna tillbaka varan till någon av våra butiker. Vår personal har då möjlighet att hantera ångerärendet och direkt återbetala varans värde vid godkänt utnyttjande av ångerrätten, om du godkänner att återbetalning sker genom insättning på ditt kort. Tänk på att du måste kunna ange ordernummer för att personalen ska ha möjlighet att hantera ditt ångerärende.

Har du använt varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att prova varans egenskaper och funktion, är du dock skyldig att ersätta den värdeminskning som användningen har medfört. Efter retur kontrollerar vi därför om varan har använts på ett sådant sätt och drar, om så är fallet, av kostnaden för värdeminskningen som användningen har medfört från det belopp som återbetalas.

Önskar ni hjälp med att använda er ångerrätt, vänligen kontakta kundservice på shop@mq.se.

UNDANTAG FRÅN ÅNGERRÄTTEN / KÖP ONLINE

Ångerrätten gäller inte för varor som är förseglade och där du har brutit förseglingen, och varan därför inte längre lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl. Detta gäller t ex för underkläder, badkläder och vissa smycken. 

ÅTERBETALNING VID UTÖVANDE AV ÅNGERRÄTTEN / KÖP ONLINE

När du ångrar ett köp får du dina pengar tillbaka inom 14 dagar. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

Beroende på vilken betalningsmetod du använt kommer vi som huvudregel att kreditera din faktura eller återbetala pengarna till det kort/bankkonto från vilket betalningen drogs vid köpet.

Vid retur i butik får du tillbaka dina pengar på bankkort och det kan då ta 3-5 bankdagar innan du får tillbaka pengarna.

BYTESRÄTT OCH ÖPPET KÖP

Gäller från och med 200521: När du köper varor online har du 30 dagars öppet köp och bytesrätt. Om du önskar returnera en vara med hänvisning till bytesrätt och öppet köp behöver du lämna tillbaka varan i originalförpackning och pristaggar ska sitta kvar och plombering ska vara obruten. Om du utnyttjar öppet köp eller bytesrätt kommer vi att debitera kostnaden för returfrakt om 49 kr.

Gäller för köp innan 200521: Vi godkänner 30 dagars bytesrätt för varor köpta i butik innan samt under konkursen. Detta innebär att du kan lämna tillbaka en vara som du har köpt och välja en annan i stället. Öppet köp gäller ej för varor köpta i butik. Om du utnyttjar öppet köp eller bytesrätt kommer vi att debitera kostnaden för returfrakt om 90 kr."

REKLAMATIONER / KÖP ONLINE SAMT KÖP I BUTIK

MQ MarQet följer givetvis de krav på reklamationer som gäller enligt konsumentköplagen. Detta innebär bland annat att om din vara skulle vara felaktig eller om det uppstått fel vid eller dröjsmål i leveransen får du reklamera varan inom tre år efter att du tog emot varan. Du kan då ha rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller, i väsentliga fall, ha rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.

Om du anser att en vara är felaktig eller levererats för sent måste du skicka ett meddelande till oss där du beskriver felet eller förseningen – ett reklamationsmeddelande. I meddelandet måste vi även få information för att identifiera köpet, t ex ordernummer, och vi ber dig därför bifoga din orderbekräftelse. Använd gärna vår retursedel som levereras tillsammans med varorna eller skicka reklamationsmeddelandet till vår kundservice på shop@mq.se. Du kan även vända dig till närmsta MQ MarQet-butik i Sverige. Butikernas respektive adresser finns tillgängliga på www.marqetstores.se.

Tänk på att du måste skicka meddelandet inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet alternativt fått de försenade varorna. Meddelande som skickas inom två månader efter det att du märkt ett fel i en vara anses alltid ha lämnats i rätt tid. Sker inte reklamation inom skälig tid från det att felet upptäckts, eller borde ha upptäckts, och senast inom tre år från det att du tog emot varan, förlorar du rätten att göra eventuella påföljder enligt konsumentköplagen gällande mot oss.

När du som kund reklamerar en vara kommer vi att göra en bedömning av om varan är felaktig. Vid bedömningen kommer vi att ta hänsyn till Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer, som vi alltid följer i butik samt online.

Samtliga kostnader som du haft i anledning av köpet och reklamationen återbetalas vid godkänd reklamation, t ex returfrakt och extra utgifter i samband med reklamationen. Om du inte är nöjd med vår bedömning i ett reklamationsärende kan du som kund alltid vända dig till Allmänna reklamationsnämnden. 

För fulltständiga villkor klicka HÄR.