Vanliga frågor och svar | MQ MarQet

Jag fick inte alla varor som jag beställde, vad händer?

Om en eller flera beställda varor på din order inte finns tillgängliga kommer de att plockas bort från din betalning/faktura hos Klarna. Resterande varor kommer att levereras

Varför har jag inte fått en beställningsbekräftelse?

På grund av hög belastning på är det en viss fördröjning på beställningsbekräftelse. Skulle du inte fått bekräftelsen inom ett dygn ber vi dig kontakta vår kundtjänst på shop@mq.se

Vart vänder jag mig om jag vill veta mer om min leverans?

Maila kundtjänst på shop@mq.se

Kommer varor som beställdes innan och under konkursen levereras?  

Alla orders som är lagda innan konkurs kommer att packas och skickas, dessa är dock fördröja då vårt lager varit stängt för inventering. Om någon vara inte längre finns tillgänglig så kommer den inte att levereras och plockas då bort från din betalning/faktura hos Klarna, resterande varor kommer att skickas. Så snart din order är redo för att hämtas upp kommer du att bli aviserad via sms. Har du valt leverans till butik så har du 7 dagar på dig att hämta ut ditt paket. Då vi har stängt vissa butiker är det ej längre möjligt att hämta ut paket i dessa. Har du valt att få ditt paket skickat till en numera stängd butik så kommer vi att skicka det till en ersättningsbutik eller ditt närmsta DHL-ombud. Du får då information från oss via mail. Vid köp innan konkursen med outhämtade paket i butik så får kunden betala för hela ordern trots att de ej hämtar ut paketet.

Vad gör jag om det saknas varor?

Kontakta kundtjänst via shop@mq.se

Blir jag betalningsskyldig om jag ej hämtar ut mitt paket?

Ja. Ditt paket ligger kvar 14 dagar hos ditt DHL Servicepoint. Hämtar du inte ut paketet debiterar vi dig 290 kr. Vid köp innan konkursen och outhämtade paket i butik så får du betala för hela ordern trots att du ej hämtar ut paketet. Du måste alltså hämta ut paketet för att kunna nyttja din returrätt.

Vad innebär Trygg E-handel?

Läs mer på tryggehandel.se

Jag bor inte i Sverige, kan jag handla hos er ändå?

Ja, om du befinner dig i en annan EU-medlemstat du kan alltid lägga en order. Notera dock att vi endast kommer att kunna leverera inom Sverige. Om du befinner dig utanför Sverige kan det också innebära begränsningar i vilka betalningsmedel som blir tillgängliga.

Vilka avgifter tillkommer när jag handlar hos er?

En fraktavgift på 39 kr tillkommer alltid.

Kostar det något att returnera en eller flera varor?

Du kan enkelt returnera kostnadsfritt i alla våra butiker med hjälp utav din retursedel. Du kommer då bli återbetalad på kort och eventuell faktura skall då betalas. Om du vill returnera till oss via DHL ombud så kostar returfrakten 49 kronor (observera att kostnaden för returfrakt är 90 kr om du köpt dina varor under vår konkurs). Tyvärr hanterar inte vårt lager några byten och du kommer istället bli återbetalad.

Vid godkänd reklamation av en felaktig vara står vi för returfrakten.

Om jag har betalt med Klarna Faktura får jag en ny faktura om jag skall returnera en del av min beställning?

Nej, om du har betalat med Klarna Faktura så behåller du samma faktura men betalar in restbeloppet med samma OCR-nummer. Den fakturan justeras senare av Klarna. Vid retur i butik återbetalar butiken dig och fakturan skall då betalas.

Betalar jag den ursprungliga fraktkostnaden om jag returnerar varor?

Ja, har du betalat frakt så betalar du fraktkostnad plus eventuell returfraktkostnad. Det är helt kostnadsfritt att returnera hos oss i butik. Vid retur via ett DHL servicepoint tillkommer en kostnad på 49kr. Om du reklamerar en felaktig vara står vi för eventuella fraktkostnader.

Hur lång är leveranstiden vid köp på Marqetstores.se?

3-15 arbetsdagar från att du lagt ordern hos oss. Vid leverans till Norrland och Gotland kan det tillkomma någon leveransdag.

Kan jag ändra min leveransadress själv?

Det går att ange en annan leveransadress i kassan där du uppger dina kontaktuppgifter. Observera att leveransadress inte kan ändras efter att ordern är lagd.

Kan jag använda mitt presentkort nu när ni fått nya ägare?

Ja, i butik.

Går det att utnyttja presentkort online?

Nej, i dagsläget går det endast att lösa in presentkort i våra butiker. Hitta din närmsta butik här.

Kan jag köpa presentkort online?

Nej, i dagsläget har vi inte den funktionen.

Kan jag lösa in min bonuscheck som jag fått innan konkurs i butik?

Nej tyvärr har vi ej möjlighet att ta emot dessa bonuscheckar för tillfället.

Kan jag använda mig av delbetalning när jag shoppar online?

Ja, välj "Dela upp" i betalläget.

När jag lade en vara i shoppingbagen så fanns den, men när jag kom till kassan var den slutsåld. Hur kan det bli så?

Vid högt tryck kan det hända att någon annan kund hinner köpa den sista varan innan den hunnit reserveras.

Hur gör jag om jag vill byta eller returnera en vara?

Du kan enkelt returnera kostnadsfritt i alla våra butiker med hjälp utav din retursedel. Du kommer då bli återbetalad på kort och eventuell faktura skall då betalas. Om du vill returnera till oss via DHL ombud så kostar returfrakten 49 kronor (observera att kostnaden för returfrakt är 90 kr om du köpt dina varor under vår konkurs). Tyvärr hanterar inte vårt lager några byten och du kommer istället bli återbetalad.

Om du vill returnera en order du köpt online som överstiger 5000 kronor så ber vi dig att skicka tillbaka denna med din returetikett via ombud. Av säkerhetsskäl så kan vi inte längre ta emot dessa returer i butik. Vi bjuder på returkostnaden om 49 kronor och du blir återbetalad automatiskt. 

Hur gör jag om jag upptäcker att jag saknar en vara som jag beställt och betalt för online?

Ibland händer det att en vara tar slut innan vi hunnit plocka den till dig. I detta fall sätter vi tillbaka pengarna som vi debiterat dig inom 3-5 bankdagar.

Får jag byta underkläder och badkläder som jag beställt online?

Ja, ångerrätten gäller även på bad- och underkläder. Villkoret är naturligtvis att du inte använt plagget. Underdelarna på bad- och underkläder plomberas och retur gäller om plagget returneras plomberat.

Finns det någon risk att lämna ut personuppgifter eller kontokortsnummer på Marqetstores.se?

MQ MarQet garanterar din trygghet. Alla uppgifter överförs krypterat.

Har ni fraktalternativ som är miljövänliga?

För att göra ett mindre avtryck på miljön kan du välja att hämta ut din beställning i butik. Då levereras dina beställda varor tillsammans med de nyheter som ska säljas i butiken. Detta bidrar till att antalet utkörningar med enskilda beställningar minskar. Samma sak gäller vid returer. Väljer du att lämna in din retur till en butik fraktas den tillbaka till lagret tillsammans med andra returer vilket är betydligt bättre för miljön.

Godtages byte/reklamationer på köp gjorda innan konkurs?

Ja, vi tar emot byte 30 dagar samt reklamationer på varor som är köpta både innan och under konkursen online samt i butik. Öppet gäller ej för varor köpta i butik. För varor köpta online gäller distansavtalslagen och du har ångerrätt i 14 dagar. Vi erbjuder 30 dagars öppet köp på varor köpa från och med 21/5-2020.

Vad händer med de ersättningsanspråk som har skickats in?

De kommer att ligga kvar till konkursboet är stängt och har inget med nya bolaget att göra.

 

Har du frågor gällande GDPR och hanteringen av dina personuppgifter, se vår sida för dataskydd här.