Köpvillkor | MQ MarQet

ALLMÄNT

Dessa köpvillkor är tillämpliga när du köper varor online eller i butik. Köpvillkoren är bindande mellan dig och MQ MarQet. Våra fullständiga kontaktuppgifter finner du i slutet av dessa köpvillkor. För att handla av oss måste du vara minst 18 år.

BESTÄLLNING

När du slutfört en beställning skickar vi en orderbekräftelse till dig via e-post som innehåller bland annat information om de varor som du har beställt, om pris och övriga kostnader samt om leveransvillkoren. Med orderbekräftelsen följer även en länk till dessa köpvillkor. Ibland kan det uppkomma situationer som gör att orderbekräftelsen dröjer. Om du inte fått din orderbekräftelse inom skälig tid, eller om orderbekräftelsen skulle avvika från din beställning, vänligen meddela oss så snart som möjligt.

PRISER

Alla priser inkluderar mervärdesskatt (moms). Vi reserverar oss även för eventuella tryck- och skrivfel.

LAGERTILLGÅNG

Alla varor och storlekar som visas på webben finns för omgående leverans. Så snart lagret sjunker försvinner varorna från webben och är då inte längre tillgängliga för orderläggning. Vi vill ändå reservera oss för eventuella felaktigheter i lagersaldon som undantagsvis skulle kunna förekomma. I händelse av att en vara skulle saknas vid plockande av din order justerar vi din order, plockar bort varan från leveransen, och betalar snarast tillbaka pengarna. Vi restnoterar inte saknade produkter för senare leverans. Vid justeringar meddelar vi er att så har skett.

RABATTERBJUDANDEN

Eventuell rabattkod anges i kassan samt bekräftas med "OK". Ett rabatterbjudande måste anges vid ordertillfället för att vara giltigt och kan inte korrigeras i efterhand. MQ MarQet förbehåller sig rätten att vid missbruk eller otillbörligt bruk av rabattkoder att makulera/korrigera kundens order.

BETALNINGSALTERNATIV

Klarna
I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Nedan kan ni läsa om vad som gäller för respektive betalsätt.
Villkor Klarna
Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08-120 120 10. Klarnas villkor hittar du här.
Få först betala sen
Betalning mot Klarna faktura med 14 dagars betaltid från fakturadatum. Ingen fakturaavgift tillkommer. Fakturan skickas via mejl i samband med att ordern skickas från vårt lager. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för 60 kronor eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. När du väljer faktura övertar Klarna rätten att få betalt och din betalning av fakturan går därmed till Klarna.
Betala direkt
Med Klarnas Betala direkt kan du genomföra en betalning från ditt bankkonto. Om du tidigare registrerat ditt bankkonto för direktbetalning hos oss (med ett automedgivande), antingen via Klarnas kundportal eller i samband med ett köp, så räcker det att du godkänner betalningen med Mobilt BankID. Har du ännu inte registrerat dig för direktbetalning så kan du göra det med några enkla steg och bekräfta med Mobilt BankID. Vi delar aldrig dina bankuppgifter med någon förutom din bank.
Dela upp
Detta alternativ tillhandahålls av Klarna och är betalsättet för dig som vill dela upp din betalning över en kortare period. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna Konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp. Läs mer om villkoren här.
Kort
Säker kortbetalning med VISA och Mastercard/Eurocard samt American Express. Inga kortavgifter tillkommer. Inga kortuppgifter lagras hos oss, utan de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade.
Banköverföring
Välj din bank i rullistan och följ instruktionerna som gäller för just din bank.

BETALNING / KÖP I BUTIK

Vi godkänner enbart kortbetalning samt betalning med presentkort. Vi tar inte emot kontanter.

LEVERANS

Leveranstid
Uppskattad leveranstid är 2-5 arbetsdagar. Vid leverans till Norrland och Gotland kan ytterligare någon dag tillkomma. Varor packas normalt första vardag efter orderläggning och så snart den är packad och skickad kommer du att få en bekräftelse på detta via mail.
Försenad leverans
Skulle din beställning vara försenad ber vi dig att kontakta oss på kundtjänst på shop@mq.se
Fraktkostnad
Fraktkostnaden är 39 kr till DHL ombud och fraktfritt till MQ MarQet butik.
Avisering
Så fort din order har ankommit till butik eller ombud blir du aviserad via sms.
Förstörda paket / saknade varor
I händelse av att paket är trasigt eller att varor saknas är det viktigt att vi kan anmäla detta till rätt instans. Vid trasigt gods, ber vi er vänligen att i första hand vända er till transportören (se information i leveransbekräftelsen) och i andra hand till vår kundtjänst på shop@mq.se
Våra varor som skickas ut till dig filmas för att säkerställa att alla varor och emballage är hela i samband med överlämnande till transportör, samt för att säkerställa att rätt varor har skickats och mottagits. Detta gäller även vid vår returhantering.
Outlösta paket hos ombud
Ditt paket ligger kvar 14 dagar hos ditt DHL Service Point. Om du inte hämtar ut ditt paket kommer vi att debitera dig 250 kr.

ÖPPET KÖP ONLINE

Du som kund har alltid 30 dagars ångerrätt från den dagen du hämtade din beställning. Du kan enkelt returnera kostnadsfritt i alla våra butiker med hjälp utav din retursedel. Återbetalning sker på kort och eventuell faktura skall då betalas. Vid retur i butik tar det normalt 3-5 bankdagar innan du får tillbaka pengarna.

Om du vill returnera till oss via DHL ombud så kostar returfrakten 49 kronor. Beroende på vilken betalningsmetod du då använt kommer vi som huvudregel att kreditera din faktura eller återbetala pengarna till det kort/bankkonto från vilket betalningen drogs vid köpet. Tyvärr hanterar inte vårt lager några byten och du kommer istället bli återbetalad.
Returrätten gäller inte trosor, örhängen och badkläder där skyddsplasten /emballage har avlägsnats.

Vid retur av produkter köpta online över 5000 kr har vi inte längre möjligheten att ta emot dessa i butik av säkerhetsskäl. Istället är du välkommen att skicka tillbaka dina produkter via DHL ombud med hjälp utav de returdokument som bifogades med din order. Vi bjuder då på returfrakten om 49 kronor. Saknar du returdokument så kontakta oss på shop@mq.se.

ÖPPET KÖP OCH BYTESRÄTT I BUTIK

Du som kund har alltid 30 dagars ånger- och bytesrätt från inköpt datum tillsammans med kvitto, gäller även nedsatta priser.
Returrätten gäller inte för presentkort, trosor, örhängen och badkläder där skyddsplasten /emballage har avlägsnats.

REKLAMATIONER / KÖP ONLINE SAMT KÖP I BUTIK

Om du anser att din beställda vara är defekt är du välkommen att skicka tillbaka varan till oss med hjälp utav de returdokument som bifogades med din order för en reklamationsbedömning. Har du inte kvar dessa dokument kontakta kundtjänst på shop@mq.se där du beskriver felet och ditt ordernummer. Du kan också få reklamationsbedömning i butik, vänligen medtag utskriven retursedel för ditt besök. Butikernas adresser och kontaktinformation hittar du HÄR .
Om köpet gjorts i butik är du välkommen tillbaka till valfri MQ MarQet butik med din vara och kvitto för en reklamationsbedömning.
MQ MarQet följer givetvis de krav på reklamationer som gäller enligt konsumentköplagen. Detta innebär bland annat att om din vara skulle vara felaktig eller om det uppstått fel vid eller dröjsmål i leveransen får du reklamera varan inom tre år efter att du tog emot varan. Du kan då ha rätt att kräva avhjälpande, om leverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller, i väsentliga fall, ha rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Tänk på att du måste skicka meddelandet inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet alternativt fått de försenade varorna. Meddelande som skickas inom två månader efter det att du märkt ett fel i en vara anses alltid ha lämnats i rätt tid. Sker inte reklamation inom skälig tid från det att felet upptäckts, eller borde ha upptäckts, och senast inom tre år från det att du tog emot varan, förlorar du rätten att göra eventuella påföljder enligt konsumentköplagen gällande mot oss. Vid bedömningen kommer vi att ta hänsyn till Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer, som vi alltid följer i butik samt online. Samtliga kostnader som du haft i anledning av köpet och reklamationen återbetalas vid godkänd reklamation. Om du inte är nöjd med vår bedömning i ett reklamationsärende kan du som kund alltid vända dig till Allmänna reklamationsnämnden.

TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST

Vi hoppas att du som kund ska vara nöjd när du handlar av oss. Om en tvist uppstår som vi inte kan lösa tillsammans kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Vi förbinder oss att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
http://www.arn.se

Om en tvist uppstår som vi inte kan lösa tillsammans kan du vidare ha möjlighet att använda dig av Europeiska Kommissionens online plattform för alternativ tvistlösning, som du hittar på http://ec.europa.eu/odr.
Tvister kan även prövas av svensk allmän domstol.
Svensk lag är tillämplig på dessa villkor.