Köpvillkor | MQ MarQet

ALLMÄNT

Dessa köpvillkor är tillämpliga när du köper varor online eller i butik. Köpvillkoren är bindande mellan dig och MQ MarQet. Våra fullständiga kontaktuppgifter finner du i slutet av dessa köpvillkor.

För att handla av oss måste du vara minst 18 år.

BESTÄLLNING / KÖP ONLINE

När du slutfört en beställning skickar vi en orderbekräftelse till dig via e-post som innehåller bland annat information om de varor som du har beställt, om pris och övriga kostnader samt om leveransvillkoren. Med orderbekräftelsen följer även en länk till dessa köpvillkor. Ibland kan det uppkomma situationer som gör att orderbekräftelsen dröjer. Om du inte fått din orderbekräftelse inom skälig tid, eller om orderbekräftelsen skulle avvika från din beställning, vänligen meddela oss så snart som möjligt.

PRISER / KÖP ONLINE SAMT KÖP I BUTIK

Alla priser inkluderar mervärdesskatt (moms). Vi reserverar oss även för eventuella tryck- och skrivfel.

LAGERTILLGÅNG / KÖP ONLINE

Alla varor och storlekar som visas på webben finns för omgående leverans. Så snart lagret sjunker försvinner varorna från webben och är då inte längre tillgängliga för orderläggning. Vi vill ändå reservera oss för eventuella felaktigheter i lagersaldon som undantagsvis skulle kunna förekomma. I händelse av att en vara skulle saknas vid plockande av din order justerar vi din order, plockar bort varan från leveransen, och betalar snarast tillbaka pengarna. Vi restnoterar inte saknade produkter för senare leverans. Vid justeringar meddelar vi er att så har skett.

RABATTERBJUDANDEN / KÖP ONLINE

Eventuell rabattkod anges i kassan samt bekräftas med "OK". Ett rabatterbjudande måste anges vid ordertillfället för att vara giltigt och kan inte korrigeras i efterhand. MQ MarQet förbehåller sig rätten att vid missbruk eller otillbörligt bruk av rabattkoder att makulera/korrigera kundens order.

BETALNING / KÖP ONLINE

Klarna
I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Nedan kan ni läsa om vad som gäller för respektive betalsätt.

Villkor Klarna
Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08-120 120 10. Klarnas villkor hittar du här.

Få först betala sen
Betalning mot Klarna faktura med 14 dagars betaltid från fakturadatum. Ingen fakturaavgift tillkommer. Fakturan skickas via mejl i samband med att ordern skickas från vårt lager. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för 60 kronor eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. När du väljer faktura övertar Klarna rätten att få betalt och din betalning av fakturan går därmed till Klarna.

Betala direkt
Med Klarnas Betala direkt kan du genomföra en betalning från ditt bankkonto. Om du tidigare registrerat ditt bankkonto för direktbetalning hos oss (med ett automedgivande), antingen via Klarnas kundportal eller i samband med ett köp, så räcker det att du godkänner betalningen med Mobilt BankID. Har du ännu inte registrerat dig för direktbetalning så kan du göra det med några enkla steg och bekräfta med Mobilt BankID. Vi delar aldrig dina bankuppgifter med någon förutom din bank.

Dela upp
Detta alternativ tillhandahålls av Klarna och är betalsättet för dig som vill dela upp din betalning över en kortare period. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna Konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp. Läs mer om villkoren här.

Kort
Säker kortbetalning med VISA och Mastercard/Eurocard samt American Express. Inga kortavgifter tillkommer. Inga kortuppgifter lagras hos oss, utan de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade.

Banköverföring
Välj din bank i rullistan och följ instruktionerna som gäller för just din bank.

BETALNING / KÖP I BUTIK

Vi godkänner enbart kortbetalning samt betalning med presentkort. Vi tar inte emot kontanter.

LEVERANS / KÖP ONLINE

Leveranstid
Uppskattad leveranstid är 3-15 arbetsdagar. Vid leverans till Norrland och Gotland kan ytterligare någon dag tillkomma. Vi skickar varor från vårt lager sex dagar i veckan. Varor packas normalt första vardag efter orderläggning och så snart den är packad och skickad kommer du att få en bekräftelse på detta via mail. Vid eventuella förseningar kommer vi att så snart som möjligt informera dig om anledningen till förseningen och upplysa dig om en ny leveranstidpunkt. Om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig kan du ha rätt att häva köpet. Meddela oss omgående vid försening om det är särskilt viktigt för dig att du erhåller varan inom viss tid. Läs mer om hur du går tillväga vid försenad leverans under punkten Reklamationer.

Fraktkostnad
Fraktkostnaden är 39 kr.

Avisering
Din order levereras till det DHL Servicepoint som ligger närmast dig. Så snart din order är levererad kommer du att bli aviserad via sms.

Förstörda paket / saknade varor
Varor som skickas och returneras filmas i samband med leverans och retur till vårt lager för att säkerställa att varor och emballage är hela i samband med överlämnande till transportör samt för att säkerställa att rätt varor har skickats och mottagits. I händelse av att ditt kolli är trasigt eller att varor saknas är det viktigt att vi kan anmäla detta till rätt instans. Vid trasigt gods, ber vi er vänligen att i första hand vända er till transportören (se information i leveransbekräftelsen) och i andra hand till vår kundtjänst. Om en eller flera beställda varor på din order inte finns tillgängliga kommer de att plockas bort från din betalning/faktura hos Klarna. Resterande varor kommer att levereras.

Outlösta paket
Ditt paket ligger kvar 14 dagar hos ditt DHL Servicepoint. Om du inte hämtar ut ditt paket kommer vi att debitera dig 290 kr.

LEVERANS – INNAN KONKURS

Alla orders som är lagda innan konkurs kommer att packas och skickas, dessa är dock fördröjda då vårt lager varit stängt för inventering. Om någon vara inte längre finns tillgänglig så kommer den inte att levereras och plockas då bort från din betalning/faktura hos Klarna, resterande varor kommer att skickas. Så snart din order är redo för att hämtas upp kommer du att bli aviserad via sms. Har du valt leverans till butik så har du 7 dagar på dig att hämta ut ditt paket. Då vi har stängt vissa butiker är det inte längre möjligt att hämta ut paket i dessa. Har du valt att få ditt paket skickat till en numera stängd butik så kommer vi att skicka det till en ersättningsbutik eller ditt närmsta DHL-ombud. Du får då information från oss via mail. Vid köp innan konkursen med outhämtade paket i butik så får kunden betala för hela ordern trots att du ej hämtar ut paketet.

Om du väljer att returnera en vara som du köpt under konkursen kommer du att debiteras kostnaden för returfrakt vilken uppgår till 90 kr.

För frågor kring betalning/faktura får vi vänligen be dig att kontakta Klarna.

ÅNGERRÄTT / KÖP ONLINE

Du som kund har alltid rätt till 14 dagars ångerrätt från den dagen varan/varorna är uthämtade när du handlar från marqetstores.se. Vill du ångra ditt köp måste du meddela oss detta. Meddelandet måste klart och tydligt ange vilket köp det rör sig om och att du ångrar köpet. Vi skickar med en retursedel i paketet, tillsammans med varorna. Om du vill kan du använda den blankett som Konsumentverket tagit fram, du hittar blanketten här.

Om du utnyttjar din ångerrätt får du själv stå för kostnaden för returfrakten på 49 kronor (observera att kostnaden för returfrakt är 90 kr om du köpt din vara under vår konkurs). Om du vill kan ångerrätten utnyttjas genom att lämna tillbaka varan till någon av våra butiker. Vår personal har då möjlighet att hantera ångerärendet och direkt återbetala varans värde vid godkänt utnyttjande av ångerrätten, om du godkänner att återbetalning sker genom insättning på ditt kort. Tänk på att du måste kunna ange ordernummer för att personalen ska ha möjlighet att hantera ditt ångerärende.

Har du använt varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att prova varans egenskaper och funktion, är du dock skyldig att ersätta den värdeminskning som användningen har medfört. Efter retur kontrollerar vi därför om varan har använts på ett sådant sätt och drar, om så är fallet, av kostnaden för värdeminskningen som användningen har medfört från det belopp som återbetalas.

Önskar ni hjälp med att använda er ångerrätt, vänligen kontakta kundservice på shop@mq.se. Våra fullständiga kontaktuppgifter finner du i slutet av dessa köpvillkor.

UNDANTAG FRÅN ÅNGERRÄTTEN / KÖP ONLINE

Ångerrätten gäller inte för varor som är förseglade och där du har brutit förseglingen, och varan därför inte längre lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl. Detta gäller t ex för underkläder, badkläder och vissa smycken.

ÅTERBETALNING VID UTÖVANDE AV ÅNGERRÄTT / KÖP ONLINE

När du ångrar ett köp får du dina pengar tillbaka inom 14 dagar. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

Beroende på vilken betalningsmetod du använt kommer vi som huvudregel att kreditera din faktura eller återbetala pengarna till det kort/bankkonto från vilket betalningen drogs vid köpet. Vid retur i butik får du tillbaka dina pengar på bankkort och det kan då ta 3-5 bankdagar innan du får tillbaka pengarna.

BYTESRÄTT OCH ÖPPET KÖP

Gäller från och med 200521: När du köper varor online har du 30 dagars öppet köp och bytesrätt. Om du önskar returnera en vara med hänvisning till bytesrätt och öppet köp behöver du lämna tillbaka varan i originalförpackning och pristaggar ska sitta kvar och plombering ska vara obruten. Om du utnyttjar öppet köp eller bytesrätt kommer vi att debitera kostnaden för returfrakt om 49 kr.

Gäller för köp innan 200521: Vi godkänner 30 dagars bytesrätt för varor köpta i butik innan samt under konkursen. Detta innebär att du kan lämna tillbaka en vara som du har köpt och välja en annan i stället. Öppet köp gäller ej för varor köpta i butik. Om du utnyttjar öppet köp eller bytesrätt kommer vi att debitera kostnaden för returfrakt om 90 kr.

REKLAMATIONER / KÖP ONLINE SAMT KÖP I BUTIK

MQ MarQet följer givetvis de krav på reklamationer som gäller enligt konsumentköplagen. Detta innebär bland annat att om din vara skulle vara felaktig eller om det uppstått fel vid eller dröjsmål i leveransen får du reklamera varan inom tre år efter att du tog emot varan. Du kan då ha rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller, i väsentliga fall, ha rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.

Om du anser att en vara är felaktig eller levererats för sent måste du skicka ett meddelande till oss där du beskriver felet eller förseningen – ett reklamationsmeddelande. I meddelandet måste vi även få information för att identifiera köpet, t ex ordernummer, och vi ber dig därför bifoga din orderbekräftelse. Använd gärna vår retursedel som levereras tillsammans med varorna eller skicka reklamationsmeddelandet till vår kundservice på shop@mq.se. Du kan även vända dig till närmsta MQ MarQet-butik i Sverige. Butikernas respektive adresser finns tillgängliga på HÄR. Våra fullständiga kontaktuppgifter finner du i slutet av dessa köpvillkor.

Tänk på att du måste skicka meddelandet inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet alternativt fått de försenade varorna. Meddelande som skickas inom två månader efter det att du märkt ett fel i en vara anses alltid ha lämnats i rätt tid. Sker inte reklamation inom skälig tid från det att felet upptäckts, eller borde ha upptäckts, och senast inom tre år från det att du tog emot varan, förlorar du rätten att göra eventuella påföljder enligt konsumentköplagen gällande mot oss.

När du som kund reklamerar en vara kommer vi att göra en bedömning av om varan är felaktig. Vid bedömningen kommer vi att ta hänsyn till Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer, som vi alltid följer i butik samt online.

Samtliga kostnader som du haft i anledning av köpet och reklamationen återbetalas vid godkänd reklamation, t ex returfrakt och extra utgifter i samband med reklamationen. Om du inte är nöjd med vår bedömning i ett reklamationsärende kan du som kund alltid vända dig till Allmänna reklamationsnämnden. Läs mer om hur du går tillväga under punkten Tillämplig lag och tvist.

PERSONUPPGIFTER

I och med ditt köp kommer vi att behandla dina personuppgifter för olika ändamål. Läs mer om vår behandling av dina personuppgifter HÄR.

KUNDSERVICE

Vår kundservice är öppen: 08:00-17:00

Du når kundservice på shop@mq.se. Kundservice återkommer vid kontaktförfrågan till dig så snart som möjligt.

KONTAKT

MQ MarQet AB, org. nr 556693–4104

Postadress:
MQ MarQet AB
Box 119 19
SE-404 39 Göteborg

Besöksadress:
MQ MarQet AB
Sankt Eriksgatan 5
Göteborg

Mail huvudkontor: info@mq.se

TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST

Vi hoppas att du som kund ska vara nöjd när du handlar av oss. Om en tvist uppstår som vi inte kan lösa tillsammans kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Vi förbinder oss att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm

http://www.arn.se
Om en tvist uppstår som vi inte kan lösa tillsammans kan du vidare ha möjlighet att använda dig av Europeiska Kommissionens onlineplattform för alternativ tvistlösning, som du hittar på http://ec.europa.eu/odr.
Tvister kan även prövas av svensk allmän domstol.
Svensk lag är tillämplig på dessa villkor.