Vi beklagar, men din version av webbläsare stöds ej på sajten. Därför kan vi inte garantera att all alla delar av sidan fungerar optimalt. För bästa upplevelse rekommenderar vi att du uppdaterar till en nyare version eller byter till annan webbläsare.

Ladda ner Edge Ladda ner Chrome

Information om konkurs

MQ Retail AB/MQ Holding är sedan 16e April 2020 försatt i konkurs. Total utförsäljning av hela sortimentet gäller online samt i butik. Halva priset på allt (oavsett tidigare pris). Vi accepterar inga byten, reklamationer eller presentkort och har heller inte öppet köp. Leverans sker enbart genom DHL och paketen levereras till ditt närmsta DHL-ombud. Vi tar ut en fraktkostnad på 39 SEK. 

Vi följer Folkhälsomyndighetens råd i butik och ber er att visa hänsyn genom att hålla avstånd till varandra. Vi kommer att ha begränsat antal kunder inne i butiken samtidigt och vi har också stängt av våra provrum. 

Beställningsbekräftelse

På grund av hög belastning på är det en viss fördröjning på beställningsbekräftelse. Skulle du inte fått bekräftelsen inom ett dygn ber vi dig kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@mq.se

Leverans – Innan konkurs     

Alla orders som är lagda innan konkurs kommer att packas och skickas, dessa är dock fördröja då vårt lager varit stängt för inventering. Om någon vara inte längre finns tillgänglig så kommer den inte att levereras och plockas då bort från din betalning/faktura hos Klarna, resterande varor kommer att skickas. Så snart din order är redo för att hämtas upp kommer du att bli aviserad via sms. Har du valt leverans till butik så har du 7 dagar på dig att hämta ut ditt paket. Då vi har stängt vissa butiker är det ej längre möjligt att hämta ut paket i dessa. Har du valt att få ditt paket skickat till en numera stängd butik så kommer vi att skicka det till en ersättningsbutik eller ditt närmsta DHL-ombud. Du får då information från oss via mail. Vid köp innan konkursen med outhämtade paket i butik så får kunden betala för hela ordern trots att de ej hämtar ut paketet.

Leverans – Efter konkurs

Vi har en leveranstid på 7-15 arbetsdagar och så snart den är packad och skickad kommer du att få en bekräftelse på detta via mail. Leveransen kan dock bli fördröjd på grund utav extremt tryck på vårt lager. Så snart din order är levererad till ditt närmsta DHL ombud kommer du att bli aviserad via sms. Paketet ligger sedan kvar på ombudet i 14 dagar innan det går i retur, om försändelsen blir outlöst tar vi ut en avgift på 290kr.

För frågor kring betalning/faktura får vi vänligen be dig att kontakta Klarna.

Outlösta paket

Ditt paket ligger kvar 14 dagar hos ditt DHL Servicepoint. Hämtar du inte ut paketet debiterar vi dig 290 kr. Vid köp innan konkursen och outhämtade paket i butik så får kunden betala för hela ordern trots att de ej hämtar ut paketet.

Ångerrätt

Köp på www.mq.se före konkursen saknar retur-/ångerrätt.

Vad gäller köp på www.mq.se under konkursen gäller ångerrätten precis som vanligt, fast med konkursboet som motpart. Läs mer om distansavtalslagen här: https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/angerratt/. Eventuella anspråk får bevakas som fordran i konkursen via följande formulär: https://pages.upsales.com/10023uc3aaf9f3a7164c6cba82573f82d7d227

 

INFORMATION TILL DIG SOM KUND SOM GJORT ETT KÖP INNAN KONKURSEN

 

1. BAKGRUND

MQ Retail Aktiebolag, 556699-0262, försattes i konkurs den 16 april 2020, varvid Lars-Henrik Andersson, Cirio Advokatbyrå AB, förordnades som konkursförvaltare. I samband med konkursen bildades MQ Retail Aktiebolags konkursbo, som är en egen juridisk person separat från MQ Retail Aktiebolag i konkurs. Det innebär att verksamheten numera bedrivs i konkursboets regi och att konkursbolagets samtliga tillgångar förvaltas av konkursboet.

Nedan följer svar på vanliga frågor.

 

1.1 Leveranser

Fråga: Jag har lagt en beställning online men ännu inte mottagit varan. Kommer den att levereras?

Svar: I och med konkursbeslutet stängs både butiker och e-handel tillfälligt för att möjliggöra inventeringar m.m. I nuläget har konkursförvaltningen inget svar på om leveranser kommer att ske. Mer information kommer att komma i denna fråga och vi ber dig därför avvakta ytterligare information.

 

1.2 Returer

Fråga: Jag har beställt en produkt online och vill ångra köpet i enlighet med lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansköpslagen), går det?

Svar: Nej, inga returer accepteras. Kunder som har beställt varor online har en teoretisk rätt att enligt distansköplagen att frånträda avtalet (ångerrätt) i två veckor, men till följd av konkursen kan några anspråk inte göras gällande mot vare sig konkursbolaget eller konkursboet, annat än som en fordran i konkursen. Om du anser dig ha ett ersättningsanspråk mot konkursbolaget, följ instruktionerna i avsnitt 2. Kom ihåg att behålla alla kvitton och annan dokumentation (orderbekräftelse, följesedlar etc) till stöd för ditt ersättningsanspråk.

Fråga: Jag har köpt en vara i butik och vill returnera, går det?

Svar: Nej, inga returer accepteras. Om du anser dig ha ett ersättningsanspråk mot konkursbolaget, följ instruktionerna i avsnitt 2. Kom ihåg att behålla alla kvitton och annan dokumentation (orderbekräftelse, följesedlar etc) till stöd för ditt ersättningsanspråk.

 

1.3 Reklamationer

Fråga: Jag vill reklamera en vara jag har köpt, hur gör jag?

Svar: MQ Retail AB har inte längre möjlighet att ta emot reklamationer. Kunder som önskar reklamera en vara får istället anmäla ersättningsanspråk i konkursen enligt instruktioner i avsnitt 2. Kom ihåg att behålla alla kvitton och annan dokumentation (orderbekräftelse, följesedlar etc) till stöd för ditt ersättningsanspråk.
Utöver att anmäla ersättningsanspråk i konkursen kan följande åtgärder vidtas.
I vissa fall kan du som kund enligt konsumentköplagen rikta krav mot bakre säljled genom att själv kontakta butikens leverantör eller tillverkaren av varan. En förutsättning är att det är fel på varan. Någon möjlighet att rikta anspråk mot tidigare säljled vid dröjsmål finns inte.
Har du betalat köpet med kreditkort så har du i många fall möjlighet att framställa ett ersättningsanspråk direkt mot utställaren av kreditkortet för återbetalning vid utebliven leverans eller fel i varan. Vänd dig i så fall direkt till utställaren av kreditkortet.

 

1.4 Öppet köp & byten

Fråga: Jag vill returnera min vara enligt villkor om öppet köp, går det?

Svar: Nej, till följd av konkursen gäller inga villkor om öppet köp. Du kan därför inte returnera vara på den grunden.

Fråga: Jag vill byta min vara till annan storlek/annan vara, går det?

Svar: Nej, till följd av konkursen kan någon bytesrätt oavsett anledning inte accepteras.

 

1.5 Presentkort, tillgodohavanden och medlemsförmåner

Fråga: Jag har ett presentkort – kan jag använda det?

Svar: Till följd av konkursen kan presentkort inköpta innan konkursen inte användas som betalningsmedel. Andra tillgodohavanden kan inte heller användas som betalningsmedel. Ersättningsanspråk på grund av att presentkortet/tillgodohavandet inte kan nyttjas får anmälas till konkursförvaltningen enligt instruktioner i avsnitt 2.

Fråga: Jag har intjänade bonuspoäng/bonuscheckar från mitt medlemskap i – vad händer med dem?

Svar: Till följd av konkursen kan bonuspoäng samt bonuscheckar inte användas som betalningsmedel. Ersättningsanspråk på grund av att bonuspoäng/bonuscheck inte kan nyttjas får anmälas till konkursförvaltningen enligt instruktioner i avsnitt 2.

 

 

2 ANMÄLA ERSÄTTNINGSANSPRÅK I KONKURSEN

 

2.1 Anmäla ersättningsanspråk

Fråga: Jag vill framställa ett ersättningsanspråk i konkursen, hur gör jag?

Svar: Anmäl ditt ersättningsanspråk genom att fylla i formuläret som du finner på följande länk: https://pages.upsales.com/10023uc3aaf9f3a7164c6cba82573f82d7d227. Kom ihåg att behålla alla kvitton och annan dokumentation (orderbekräftelse, följesedlar etc) till stöd för ditt ersättningsanspråk.

Fråga: Vad händer med mitt ersättningsanspråk efter att jag har anmält det?

Svar: Alla krav som anmäls i konkursen kommer att sammanställas i en konkursbouppteckning som ges in till den tingsrätt som fattat beslut om att försätta bolaget i konkurs. Krav från konsumenter är så kallade oprioriterade fordringar. Om utdelning blir aktuellt till oprioriterade fordringsägare, dvs konsumenter, kommer konkursförvaltningen begära att tingsrätten beslutar att inleda bevakningsförfarande. Du blir i sådana fall direkt kontaktad av tingsrätten med mer information samt en uppmaning att bevaka din fordran i konkursen. Observera att det kan ta mellan 6-12 månader innan konkursförvaltningen kan lämna något besked huruvida det är aktuellt med utdelning till oprioriterade fordringsägare.

 

2.2 Hantering av personuppgifter

Cirio Advokatbyrå AB och konkursboet behandlar de personuppgifter som används i MQ Retail AB:s konkurs. För mer information om behandling av personuppgifter, se vår personuppgiftspolicy på Cirios hemsida, https://cirio.se/privacy-notice.